fredag 23. september 2011

Mine første 10 unnagjort!

Yeeei!

10 dager post operert - og minus 10,3 siden jeg startet kur før operasjon!! Fantastisk god følelse :)
Det er minus 4,2 siden operasjon, så her går det unna.

Jeg er veldig veldig nøye med kost og inntak. Får i meg nok proteiner, nok fett og karbohyderater, sånn at det er et jevnt blodsukker. Videre har jeg kun en pitteliten utskeielse, og den kan du lese om lenger nede ;)

Jeg har blitt ganske sjokkert når jeg har lest på forumet vektoperasjon.no, om alle som "jukser litt", som spiser annet enn det de skal og som ikke holder seg til flytende perioden så lenge de skal. Jeg forstår ufattelig godt at det er vanskelig - for det er det!!! Men, man har tross alt gått gjennom en operasjon. For å få best mulig resultat må man gjøre stor innsats, ikke bare ved å gå gjennom operasjonen men å jobbe knallhardt ukene etterpå!

Dette er det som er frustrerende for mange, for mange har et mønster eller en "avhengighet" de ikke er kommet ut av. Jeg synes det er utrolig leit at det ikke er psykologer koblet til denne operasjonen. Selv er jeg mer hissig og ilsk enn normalt om dagen, men det er ikke det spor rart. De rundt meg tolererer det, og mannen var forberedt, for en sånn operasjon rokker ved mer enn bare hva du kan spise en stund, den rører ved blant annet personligheten, styrken, tålmodigheten, ens evne til å stå imot og til å se fremover. For alle de som ikke klarer å stå i mot, burde egentlig hatt oppfølging etter min mening. Oppfølging til å lære en ny måte å leve på og at dette er en livsstilsendring. En må lære:

Å spise for å leve - ikke leve for å spise!

Jeg skeiet ut i går, ved å ta en pastill med Læckerol! Denne dama her er egentlig tyggisavhengig, og bruker også pastiller dagen lang - men siden operasjon har jeg ikke spist tyggis, pastiller eller drukket kaffe. Smakte litt kaffe forrige dagen forresten, men fy søren det var dårlig!! hehehe Men, savner veldig tyggis - spsielt siden jeg ikke kan tygge mat engang. Så fra helgen blir det lov å tygge tyggis :D

No skal jeg snart ut på min formiddagstur :)
I går fikk jeg til to turer, formiddag og kveld. I dag skal jeg klare det samme!! Er godt å bevege seg. Deilig å kjenne at det ikke er så tungt lenger.... Tenk om 20 kilo til, hihi - blir jo dødslett å gå tur da!! Ikke så enkelt å drasse på 40-50 kilo overlast når en skal gå turer, så da spretter jeg vel oppover fjellsidene ;) Dette er deilig!



6 kommentarer:

  1. Inger, jeg er sååå stolt av deg. Du har vært super flink, og du har en vilje av stål når du førs har bestemt deg :))Husk BELØNNING!! Er helt enig med det du skriver om oppfølging. Det å legge om livsstilen krever innsats, og det burde vært obligatorisk både før og etter operasjonen med oppfølging. Jeg kan anbefale NLP Coaching + kurset vektmestring med tanketrening. Livsstilscoaching kan hjelpe deg å:
    • ta kontroll over livet ditt
    • utvikle bedre helse
    • bli venn med kroppen din
    • oppnå varig vektreduksjon
    • få motivasjon til å opprettholde livsstilsendringer
    • lære hvordan du kan endre uhensiktsmessige følelser og tanker
    • bli mer inspirert og full av energi
    Det sitter i hode, og alle uhensiktsmessige vaner og handlinger kan omprogrameres til sunne, gode vaner!
    Stå på Inger!

    Klem fra Hilde

    SvarSlett
  2. Hei Hilde ;)
    Tusen takk! Ja,kanskje de skulle brukt coach! Er sikker på det hadde vært kanonbra. Kan bare anbefale det for alle lesere, om det er noen som sliter!!
    Har du fått opp å gå siden din??

    Klem

    SvarSlett
  3. Å, du tøffe, gode Inger.
    Du er kanon flink altså!!

    Hører lang vei at du har et utrolig sundt fokus.
    Du tenker ikke bare her og nå men en endring for resten av livet ditt.
    Kjente deg ikke igjen på bildet du la ut...
    Guri malla, det er SÅ spennende å følge deg..

    Over 10kilo - Det er 20 pakker med smør det:)

    En gang min søster hadde tatt av 15kilo, fylte vi en sekk med 15 kilo vekter og bad henne gå rundt i huset, opp trappene våre osv. med den på ryggen...
    Slik blir en bevisst virkeligheten..


    Stå på Inger og kjempeklem fra meg:)

    SvarSlett
  4. Hei Anne :) Ja det er gøy!!
    Er viktig å tenke fremover, og samtidig klare å glede seg over nuet ;)

    Sist familien gikk opp på Dronningen (fjellet bak huset vårt, for et par uker siden, regnet vi ut at min prosentvise overvekt, ville tilsvare om mannen bar BEGGE ungene (og de er 9 og 10 år!!). Så det gjorde han et lite stykke, en på ryggen og en på magen, han klarte det jo, men det var tungt gitt!!

    Det merkes godt at det er lettere å gå jo mindre man blir ;)

    Klem

    SvarSlett
  5. Kjempeviktig tema du tar opp, de psykiske sidene ved en slik operasjon og endring i livet. Du har jo ikke kontroll selv lenger:)
    DU ER SUPERFLINK!

    SvarSlett
  6. Du er såååå fliiiiiiink mamma! :D er så stolt! Gleder meg til å se deg å klemme på deg i morgen <3 Glad i deg!!

    SvarSlett