torsdag 8. september 2011

Hjemmelagde vårruller

Her er en fantastisk vårrull-opplevelse - som var mye enklere å lage enn jeg trodde. Tok litt tid å putle det sammen, men det var verdt det... og så fikk jeg endel plater til overs, så vips lagde jeg dessert-ruller som står i ovnen no :)

Ingredienser til 22 storevårruller: (kan med samme mengde lage mange flere små)


1 pakke vårrull-ark (jeg brukte frosne, de må tines 1 time, men jeg lot de tine i kjøleskapet over natten).
800 gram kyllingkjøttdeig
3 store revne gulrøtter
2 "skiver" kålrot
1/2 løk
1 pk Mama Sitas vårrull blanding
1 egg
1 ss olje :)

Du kan gjerne bruke et par fedd hvitløk og evt mer løk om du liker det. Og om du ikke teller kalorier er det også fint å ha risnudler (glassnudler) i blandingen.



Steik kyllingkjøttdeigen med litt krydder
Rør inn posen med Mama Sitas vårrull blanding når kjøttet er gjennomsteikt.
La avkjøle mens du river gulrøtter, kålrot og kutter opp løk og blander i en bolle.
Vend inn kjøttdeigen i det andre. Visp egget og vend det i blandingen til slutt.


Legg ett vårrull ark med spissen mot deg og bruk ca 2 ss fyll pr vårrull, og rull som vist på bilde. Pensle vann eller pisket egg på siste flippen, det fungerer som lim :)
Legg et varmt fuktet rent håndkle over de andre arkene mens du jobber, da løsner de lettere.
Legg alle vårrullene på rist, med bakepapir på og steik på ca 180 grader, midt i ovnen i ca 20 minutter.


Kan selvsagt også stekes i olje for de som ikke teller kalorier, bruk da ca 5 dl olje i en panne, frityr 4-5 om gangen (oljen skal dekke) i ca 3-4 minutter. Bruk fiskesleiv å ta opp med, og la renne av seg på papir.


 Vårrullene var helt sprø og smakte nydelig. Jeg laget en god salat til og kokte litt grønne nudler som jeg serverte til ;) Og selvsagt litt sweet and sour saus. Pr vårrull ble det ca 100 kalorier :) Ikke verst!




Vel bekomme :)



2 kommentarer:

  1. Å herlige du - de vårrullene så helt fantastisk ut! Og så digg å lage de i stekeovnen, da slipper man den grusomme oljelukten i huset :) Det så LEKKERT ut!!

    SvarSlett