onsdag 14. september 2011

Da har jeg fått pinglemage!

I går ble jeg operert, Gastric Sleeve operasjon på Voss. Operasjonen er vellykket og jeg sitter igjen med en pitteliten pinglemage på ca 1 dl ;)

Jeg fikk beskjed jeg skulle opereres etter lunsj, sånn rundt kl 12-13. Men, kl 1015, fikk jeg beskjed om at hun før meg var ferdig og blodet mitt var ankommet, så da ble det sikkert før. De kastet i meg noen piller og gjorde meg klar, og bra var det, for 5 minutter etterpå kom de å hentet meg :)

Vel nede på operasjonssalen hilste jeg på legen, som også hadde vært innom meg tidlig på morgenen, og på diverse andre som skulle være med på operasjonen, bla anestesilege, anestesisykepleiere, osv...
Vel oppe på operasjonsbordet tok de et par bilder av meg, ca kl 1030, til ære for dere:



 De tok av meg, pakket på meg og gjorde meg klar til operasjon. Ga meg oksygen og så sa de at no ville de gi meg narkose og jeg ville sovne, Og det gjorde jeg...
Her er under operasjonen, ca kl 1120: To kirurger står å kikkhullsopererer.



Selve operasjonen tok endel lengre tid enn de beregnet, for det var veldig liten plass å jobbe på. De blåser gass inn i buken når de opererer, for å få plass inni der, men det var liten plass... Men i følge legen er operasjonen helt vellykket :)
De påstod før operasjonen at jeg skulle gå over i sengen min rett etter operasjon, men de husker jeg ikke noe av.
Jeg våknet på Intensiven, husker vel kanskje at jeg ble trillet opp der, men ikke noe særlig mer. Der lå jeg å slumret utover ettermiddagen. Når jeg våknet skikkelig så jeg at jeg hadde 4 venofloner, et dren og fult opp med ekg-dingser å holde styr på.. ikke lett å finne noen god stilling da! Hadde endel luftsmerter men ikke uutholdelig. Dette er en helt annen type luftsmerter enn vanlige. Her sitter luftsmertene over alt, spesielt i buken, i ribbeina og i venstre skulder!!
Natten var ikke så god, sov en time, var våken en time . osv... fant ikke stillingen . og våknet hver gang jeg skulle til å sovne! Men men... natten gikk no på et vis. Om kvelden og om natten var jeg oppe å sto ved sengen :)
Om morgenen stod jeg ved sengen og vasket meg selv, og gikk inne på rommet. Ca 845 fikk jeg verdens jævligste luftsmerter og det var sykt. Silsvettet av smerter og tårene fosset. Klarte nesten ikke puste for det var så vondt. Sykepleieren kom med smertestillende rett i blodet, og etter litt ble det bedre. Etter det måtte jeg ha litt oksygen, og alt gikk bra :)
Jeg ble så trillet opp på avdelingen igjen kl 10, og dagen i dag har gått med til småsoving, pustetrening, gåing i gangen og drikke vann. Skal drikke 3 dl vann fordelt på hele dagen. Har et 20 ml beger, som jeg fyller og dette skal deles opp i 3-4 slurker ;) så en meget lille tår av gangen ;)
Vel, pinglemagen er på plass, og går alt etter planen kommer jeg hjem i morgen :)
Klem








13 kommentarer:

  1. Flinke mamma <3
    hilser masse fra Alex her og!!
    STOR KLEM

    SvarSlett
  2. Da var du gjennom. Gratulerer med overstått operasjon! Det blir veldig spennende å følge deg fremover.

    Hilsen fra Tina....som skal undervise om psykologiske konsekvenser av fedmekirurgi på Bærum sykehus i morgen ;o)

    SvarSlett
  3. Kom gjennom forum for overvektsoperasjoner på din blogg... Fint å lese hele fremgangen i forhold til operasjonen. Gratulere med mini mage!!! Ønsker deg MASSE lykke til fremover og håper du holder oss oppdatert!
    Mvh,
    Sylvia

    SvarSlett
  4. Gratulerer så mye med vel overstått operasjon. Utrolig spennende å høre om, og venter spent på fortsettelsen!! Mange susser og klemmer fra Follesè :)

    SvarSlett
  5. Gratulerer så mye! Jeg skal opereres på Voss om 3 uker og følger spent med deg. Masse lykke til!

    SvarSlett
  6. Takk Kristina og Alex ;)
    Tina: Kjempeinteressant, skulle gjerne vært å hørt på!
    Takk Sylvia :)
    Sender mange susser og klemmer tilbake til Follese :)
    Vibeke: Du kan glede deg, er fantastiske mennesker her som gjør oppholdet helt skjønt, tross luftsmerter ;)

    SvarSlett
  7. Åååååå, du har gjort det Inger!
    Du har investert i helsa di, i livet ditt og til alle som er SÅ glad i deg!
    Dette er bare begynnelsen på ditt nye, gode liv..

    Den største klemmen fra Anne på landet:)

    SvarSlett
  8. Grattis med vel overstått :) Jeg ble operert på Voss for 3 uker siden, så nå begynner starten på ett nytt liv. :)

    SvarSlett
  9. Tenker mye på deg! Blir godt å få deg hjem for å fortelle om alt sammen:)
    <3<3<3

    SvarSlett
  10. Vel hjemme og trener på å drikke nok! Hadde vært kos å trefes en dag å mase litt ;) Klem

    SvarSlett
  11. Gratulerer masse med overstått, så flott alt gikk bra! Fin blogg du har! Klem :)

    SvarSlett
  12. Takk Elise :) Ser du har en kjempefin blogg og.. den vil jeg lese mer på!

    SvarSlett