tirsdag 20. september 2011

1 uke postoperert oppdatering

Ja, da folkens, er det jammen gått en uke siden operasjon!

Formen er egentlig strålende. Ingen smerter, kun litt luft-irritasjon, noe ubehag når jeg spiser og øm buk.

Resultatet så langt er jeg veldig fornøyd med. Har gått ned 9,2 kilo siden jeg startet slanking i juli, hvorav 3,1 kilo siden operasjon! Det er jo egentlig helt fantastisk!

Mat: Jeg spiser suppe to ganger for dagen (à 1-2 dl), proteinshake 3 ganger for dagen (à 1 dl) og 1 youghurt og 1 smoothie for dagen ( à 1-2 dl). I tillegg drikker jeg fun light, ca 5 dl for dagen, og 1-2 kopper te.
Savner: Å tygge! Så som erstatning tygger jeg youghurten jeg da :p Savner også skikkelig middag, spesielt kjøtt.
Oppdagelse: Deilig å ikke savne snop, chips og andre ulumskheter! At det er det sunne man savner mest, skal jeg huske og prøve å ta lærdom av. :)

Trim: Jeg går en liten tur hver dag. Ikke så langt ennå, men tusler rundt i nabolaget, eller ned til butikken og opp igjen :) Er utålmodig etter å bevege meg mer, men magen kjennes som den er full i gangsperr når jeg går, så det får bli rolig første fasen :)
Savner: Å gå lengre turer og kunne ta meg ut og svette litt! Gleder meg til å gå på Dronningen! Har også bestilt ordentlige innesko - og har planlagt å begynne på badmington-trening når kroppen tillater det! DET gleder jeg meg til... blir kjempegøy: gubben og jeg begynner der snart :)
Oppdagelse: Tenk at jeg skulle savne å trimme meg!!!

Operasjonssår: Sårene gror greit ser det ut til. Litt stygg åpning der drenet var - skulle nok vært stripset der også! Smårødt med litt hvitt i.. blir det ikke bedre - eller blir det verre, stikker jeg til min søster (sykepleier) eller fastlegen og får det ordentlig renset og stelt. Ellers er jeg rimelig lilla, blå og gul på magen, og også i håndleddet etter intravenøs.

Medisinering: Aiaiai... ja dette er en historie for seg! Daglig:
1 pille - som svelges, mot magesår.
3 piller - opp i rattatta, mot betennelse
3 piller - opp i rattatta, smertestillende
1 sprøyte, settes i magen, blodfortynnende

Så hadde jeg jo medisinering fra før, 2 stk: den ene måtte jeg bytte ut i en rattatta-pille!!! Den andre er kapsel som jeg må åpne og blande i youghurt... og hjelpe meg om jeg tygger på en av de små jævlene - det smaker høi og pføøøy! Meeen, alle "gode" ting kommer til en ende: magesår og betennelsesdempende avsluttes snart, og sprøyten i magen er det bare 5 igjen av!

Daglige aktiviteter: For å være ærlig, gjør jeg ikke så mye spennende om dagen. Slapper godt av hjemme, sitter endel å surfer på nett, tegner hus og leser pittelitt. Det at jeg lager meg mat og spiser den tar en god del tid. Har fått handlet endel julepresanger, sko/ støvletter og sunn mat for fremtiden, via nettet. Men det er nok på tide å bremse den aktiviteten .. kremt...

Formen er stigende, fruen er rastløs og lommeboken har fått gjennomgå, så det er på høy tid å begynne å gjøre noe igjen snart! Gleder meg til å begynne i praksis på mandag!!! Resten av klassen begynte denne mandagen, så jeg er en uke forsinket. Men det skal gå greit :) :) :)

Her er meg i dag ;)




6 kommentarer:

  1. Kjempekjekt å lese:)
    Og jeg har vakt 24 timer:)

    SvarSlett
  2. Flott :) Det ser veldig bra ut no, men blir nok et stygt arr der drenet var. Mrekelig at de ikke stripset det og!!! Grrr....

    SvarSlett
  3. Heia. Jeg leser alt med stor interesse. Spennende lesing. Skal selv gjennom denne operasjonen den 27.9. Er selvsagt spent og "litt" nervøs. Gleder meg selvsagt til etterpå. :o) Godt å høre at det har gått så bra med deg.

    SvarSlett
  4. Hei Torunn :)
    Skal du på Voss du og eller??
    Det har gått over all forventning, litt ubehag må vi regne med... Håper det går veldig bra med deg og - Lykke til :)

    SvarSlett
  5. Nei, jeg har valgt å ta det på privaten. Så jeg skal til Gjøvik. Orket ikke å stå i kø. Jeg er litt slik: har jeg bestemt meg, så må det skje fort!
    Ja litt regner jeg med, men det er jo spennende å få kjenskap til dine erfaringer. Det er jo det etterpå jeg gruer litt til da, men det du har formidlet har jo vært helt å leve med. :o)

    SvarSlett
  6. Ja det er absolutt til å leve med!! Ønsker deg masse lykke til og gleder meg til å høre mer omm deg :)

    SvarSlett