tirsdag 11. oktober 2011

- 15 kilo !!!!!

- 15 kilo !!!!! Woohooo !!


Det var gøy, nøyaktig 15 kilo ned siden jeg startet slankingen. Mangler 1,1 kilo på at det er - 10 kilo etter operasjonen. Skal veie og ta bilder torsdag, da er det 1 mnd siden operasjon!


Vil i dag fortelle litt om kosten, smerter og magen min ...

Før operasjon hadde jeg ofte kvalme, mye smerter øverst i magen, uregelmessig, hyppig og ikke alltid helt "bra" avføring. Jeg reagerte på en god del mat med akutt diarè, og visste aldri hvordan jeg ville reagere når jeg spiste noe. Størst reaksjon reaksjon og verst ble det når jeg spiste biff, eller annet rødt kjøtt. Ofte var det kun "fremmed" mat som skulle til før jeg måtte løpe på do. Det var utrolig slitsomt å alltid måtte være forberedt på dette, og ofte endte det med løpeturer på do når jeg var på besøk hos venner og kjente, eller var ute på byen å spiste etc. På slutten før operasjon fikk jeg akutt løpesjau omtrent daglig, hadde magesmerter og tålte lite. Var av den grunn veldig redd for å bli avvist for operasjon da jeg fortalte dette på sykehuset på samtale med kirurg noen uker før operasjon. Heldigvis ble jeg ikke det!!!

Så kom operasjonen, og siden den dag har jeg ikke hatt et eneste problem med magen! Ikke diarè, ikke kvalme og ikke smerter! Jeg spiser nå mye forskjellig, og tåler alt.

Jeg holder på å etablere en ny sunnere livsstil, som inneholder mye hjemmelaget mat, mindre halvfabrikat, hvete og sukker. Leser med stor interesse måter å bake mine egne sunne produkter på, og prøver meg frem på kjøkkenet. Resultatet er utrolig bra. Hjemmelaget knekkebrød, brød, briks, lunsj-muffins, småkaker og middager, uten gluten (oftest) og sukker og med mye protein. Frø, nøtter, fiberhusk, godjibær, alger, johannesbrødkjernemel og sunne oljer har fått en naturlig plass i matskapet. Sukker har jeg byttet ut med sukrin, mens hvete og/ eller gluten har jeg byttet ut med feks. mandelmel, rismel og maismel.

Om noen uker skal jeg på kurs i RAW-food. Gleder meg sykt til å lære mer om det og lære å tilberede det.


"Definisjonen på Raw Food dietter er mat som ikke er prosessert, ikke kokt og stort sett økologisk. Enkelte inkluderer kjøtt og fisk mens de fleste er rent veganske. Raw Food kan varmes opp til 40 grader men grensen går der vitaminer og enzymene ellers ville bli ødelagt. Næringsstoffene i kokt og stekt mat er ofte under halvparten av næringen i rå mat, samt at steke og kokeprosessen ofte skaper uheldige nye kjemiske stoffer og bindinger som kroppen ikke takler og som kan skape sykdom. I tillegg dør alle enzymene som er de som skal sørge for å bryte ned maten og øke næringsopptaket". (www.raw-food.no) 

Kroppen min er glad! Den er 15 kilo lettere enn den var midt i juli, og jeg er i bedre form enn på mange år.

Jeg skal aldri mer LEVE FOR Å SPISE, for mitt nye mål er å SPISE FOR Å LEVE !!!

God tirsdagsklem


4 kommentarer:

  1. Nå kom det noen tårer hos meg, gitt..
    Jeg er så glad på dine vegne Inger!
    Du må jo være drømmepasienten med den ukuelige positive innstillingen din.
    Og tenk at smerter og ubehag med magen er borte??
    Jeg hadde forvenetet at det var NÅ etter operasjonen du skulle ha det verst...

    Tralla,lalla,la og ha det fortsatt bra:o)

    SOL klem fra Os!

    SvarSlett
  2. Tusen takk min kjære venn :)

    SvarSlett
  3. Herlig:) Riktig god helg!
    Gleder oss til du er klar for spenstige turer:)

    SvarSlett
  4. Gratulerer Inger - gratulerer med minus 15 kilo og med fantastisk innsats med alle endringer du gjennomfører og de nye vanene du etablerer. Men mest av alt vil vi si gratulerer med å være kvitt mageplagene!!! Det er så ufattelig bra å lese om!!!

    SvarSlett